היפוכונדריה

מהי היפוכונדריה?

היפוכונדריה

היפוכונדריה היא חרדת בריאות המתבטאת בחשש מופרז ממחלות ועיסוק תמידי בבעיות בריאות,

היא יכולה לפרוץ בכל גיל, אך אופיינית במיוחד בגילאי 20 עד 30.
אנשים הלוקים בהיפוכונדריה חרדים כמעט מכל שינוי או תופעה פיסית המתרחשת בגוף.
גם שינויים או תופעות נורמלים ידליקו מיד נורה אדומה בקרב הסובלים מהיפוכונדריה.
כאב ראש טורדני עשוי לשתק אותם מפחד משום שהוא יכול לדעתם להעיד על מחלה כרונית או סופנית, כתם לידה שתמיד היה במקומו עלול להפוך סימן להתפתחות מחלת עור קשה, כל נקודת חן עשויה לעורר אימה מכיוון שתהווה סימן להתפתחות סרטנית וקלקול קיבה שגרתי עלול להתפס מייד בקרב הסובלים מחרדת בריאות כמחלת מעיים קשה או כפלישת חיידק סלמונלה מהסוג הקטלני והמאיים ביותר… הדאגות בנושא המחלה המדומה חוזרות ונשנות בקרב הסובלים מהיפוכונדריה ורובם (לא כולם) מבקרים באופן קבוע אצל רופאים כדי לבדוק את בריאותם, בדרך כלל הם אינם מאמינים לרופאים ומחפשים חוות דעת נוספת וגם זה אינו מרגיע אותם.
לעיתים קורה שבדיקת לחץ דם פשוטה גורמת להם לחרדה המעלה זמנית את לחץ הדם שלהם ואז תוצאות בדיקת לחץ הדם המתקבלות אינן תקינות – למרות שאין כל בעיה אמיתית בלחץ הדם.
לרוב, אנשים היפוכונדרים נתפסים כלפי חוץ כאנשים די מגוחכים ומצחיקים ("תה עושה סחרחורת ולבן עושה לי רע…"), ולכן "מדביקים" את ההיפוכונדריה לדמויות רבות בסדרות טלויזיה ובסרטים (זוכרים את יורם מהסדרה "קרובים קרובים"?), אך האמת המרה היא שההיפוכונדרים סובלים סבל נוראי ואף עלולים ללקות בדיכאון הנובע מהאמונה שקיצם קרב.

גורמים להיפוכנדריה
1. טראומה כתוצאה ממחלה קשה או מוות של אדם קרוב.
2. סיפורים ותשדירים באמצעי התקשורת, כגון הסיקור המוגבר על שפעת החזירים, מעלים את מפלס החרדה בקרב אנשים הנוטים להיפוכנדריה.
3. מרכיב גנטי: נמצא כי לסובלים מהיפוכונדריה יש לרוב לפחות קרוב משפחה אחד הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית.
4. דפוסי התנהגות בבית ההורים המדגישים באופן מופרז תסמינים גופניים שונים.

5. סף כאב נמוך הגורם לאדם לחוש כל מיחוש כמכאיב מאד ולכן לפתח דאגה מוגברת.
לדוגמא, אי נוחות בבטן תפורש ככאב של ממש אצל מי שסובל מסף נמוך של סיבולת ולכן גם תגרום לדאגה רבה.

טיפול בהיפוכנדריה
טיפול קוגניטיבי-התנהגותי
טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח כיעיל מאוד בטיפול בהיפוכונדריה. טיפול זה מתמקד בשינוי דפוסי התנהגות וחשיבה של אדם הסובל מהיפוכונדריה. האדם לומד לזהות את דפוסי החשיבה האופייניים לו ולמצבו בהקשר הבריאותי, ולהבין את הקשר ביניהם לבין ההתעסקות האובססיבית בתסמינים גופניים ופירושם. הוא לומד כיצד לא להיכנע לדפוסים אלה, לסגל חשיבה אופטימית ורגועה יותר, ובכך להפחית את העיסוק בתסמיני הגוף ואת הפחד ממחלה.

במהלך הטיפול, בין השאר מתעד המטופל מחשבות ותחושות אופייניות העולות בו כתגובה למיחושים גופניים. כמו למשל כאב ראש רגיל אשר מיד נפתח כמתריע כל גידול במוח, כאב בחזה אינו נגרם משריר שנמתח אלא מעיד על התקף לב חמור, וכן הלאה. מחשבות אלו נבחנות ולצידן מועלות אופציות חדשות לפירוש התחושות הגופניות.

חשיפות לנושאים הקשורים במחלה ומוות גם הן יכולות להיות חלק מהטיפול, מאחר והן מסייעות בהתמודדות עם פחדים הנוגעים בנושאים אלה, ובהבנתם כחלק מהחיים. ידוע כי גם לאחר טיפול יעיל, המטופל עלול לסבול מתסמינים של התופעה. אולם הסבל מהם פוחת משמעותית וסף החרדה והמצוקה יורדים גם הם ומאפשרים לאדם לנהל חיים הרבה יותר איכותיים. המטופל לומד לזהות את החרדה הבריאותית כלא רציונאלית ולהסיט את תשומת ליבו מהתעסקות עם מיחושים שונים, וכמובן כפועל יוצא ירידה משמעותית בהתעסקות במחלות.

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, לעיתים לצד טיפול תרופתי במידת הצורך (אם מדובר בהפרעה בדרגה חמורה) זוכה לאחוזי הצלחה גבוהים אצל אנשים המתמידים בו, ובשורה התחתונה והחשובה – מאפשר להשיג חזרה שליטה על החיים.

הטיפול כולל פגישות מול מטפל קוגניטיבי וגם פגישות בשטח עם מלווה בזמן תרגול חשיפות למצבים מלחיצים.

לעזרה במציאת מטפל/ת בחיפה לטיפול בהיפוכונדריה התקשרו 055-6817644